Thuiswerken: sinds de lockdown is dit fenomeen binnen MKB Nederland heel normaal geworden. Laptops, desktops en andere hardware zijn opgepakt en thuis aangezet. Maar is dit wel zo veilig? En wat moet er geregeld worden, nu medewerkers weer (gedeeltelijk) naar kantoor komen?
Alle zeven maatregelen die jouw organisatie moet doorvoeren voor een optimale thuiswerkomgeving: wij delen graag onze kennis tot jouw veilige ICT-thuiswerkraket!
Eigenlijk het eerste wat wij adviseren. Houd ongewenste bezoekers buiten de digitale deur met een goed antivirusprogramma. En nee, een gratis variant is niet voldoende. Zelfs Windows Defender niet.
Met een beveiligde VPN heb je op een veilige manier toegang tot de software en data van jouw bedrijf. Hierdoor kan jij ook in de omgeving werken die je gewend bent en is de verleiding om bestanden lokaal op te slaan minder groot.
Als bedrijf heb je geen idee wat er op een privécomputer gebeurt: staat er wel een antivirus programma op? Wordt er (illegaal) mee gedownload? Welke websites worden er bezocht? Kortom: dit past niet in een professionele ICT omgeving.
Ook wel Two Factor Authentication (2FA) genoemd. Je wachtwoord kan altijd worden gestolen. 2FA helpt om de gevolgen te beperken. Na het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord moet je een extra stap zetten om in te loggen. Wij adviseren om gebruik te maken van een authenticatie app of met een fysieke USB sleutel (security key).
Software kan kwetsbaar zijn. Criminelen maken hiervan gebruik en krijgen toegang tot jouw gegevens. Software ontwikkelaars zorgen regelmatig voor updates. Voer deze dan ook zo snel mogelijk uit om het risico te beperken.
Veel apparaten bieden de mogelijkheid tot versleuteling (encryptie). Mocht een onbevoegde een versleuteld apparaat in handen krijgen, dan kan deze niets met de data die erop staat.
Niemand kan veel verschillende, sterke wachtwoorden onthouden. Kies daarom voor een wachtwoord manager. Met één hoofdwachtwoord laat je de wachtwoord manager sterke wachtwoorden genereren en invullen op diverse websites.
Thuiswerken op een veilige manier. Voor Effecta, één van onze klanten, hebben wij de volledige organisatie in de cloud kunnen realiseren: geen kantoor meer nodig dus! Geheel veilig en 100% werkbaar. Dankzij onze ICT helpdesk en servicecontract kunnen wij je ondersteunen waar en wanneer je maar wil.
Wil je net als Effecta niet alles zelf regelen? Of ligt je expertise ergens anders dan computers en servers? Wij vertellen je graag hoe wij jouw ICT uit de modder gaan trekken.
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Bel ons. Ons team van ICT’ers helpt je in begrijpelijke taal verder, dus zonder lastige ICT termen. We zijn bereikbaar op alle werkdagen.
0182 - 709709