De voor- en nadelen van IT uitbesteden

De verregaande digitalisering van de samenleving en organisaties zorgt voor een grote, voortdurend groeiende behoefte aan kundig en goed getraind IT-personeel. Maar dat brengt ook de nodige uitdagingen en complicaties met zich mee. Organisaties weten niet altijd waar ze rekening mee moeten houden bij het sturen van hun digitale transformatie en het aantrekken van IT’ers.

Daarnaast is de IT-markt ook nog eens vreselijk krap. De vraag is groter dan het aanbod, waardoor goede IT’ers lastig te vinden en duur zijn. IT uitbesteden is vaak een goede oplossing om toch de vruchten te plukken van de mogelijkheden die de moderne technologie biedt. In dit blogartikel leggen we uit wat de voordelen en potentiële nadelen van IT-outsourcing zijn.

De voordelen van het uitbesteden van IT

Het uitbesteden van IT heeft diverse voordelen vanuit strategisch, operationeel en kostentechnisch oogpunt. Tijd om die eens nader te bekijken.

Tijd besparen
IT uitbesteden helpt medewerkers om zich te focussen op kerntaken die meerwaarde toevoegen aan je organisatie. In plaats van zich bezig te houden met allerlei IT-gerelateerde randzaken, kunnen ze hun aandacht volledig richten op de klant en belangrijke processen. Het resultaat? Kortere doorlooptijden en medewerkers die van nog grotere waarde zijn voor je organisatie.

Hoog kennisniveau
IT is een enorm divers vakgebied met een breed en divers scala aan specialismen. Denk aan infrastructuur, cloud computing en security. Bovendien is het een innovatief vakgebied waarin kennis snel veroudert. In-house beschikken over de meest actuele kennis is dan ook een kostbare en bijna ondoenlijke onderneming. 

Besteed je jouw IT uit aan een gespecialiseerde partner? Dan heb je een aantal specialisten tot je beschikking. En dat allemaal tegen een voorspelbaar en vast maandbedrag.  Je beschikt over de juiste mensen, kennis en vaardigheden op de momenten dat je ze het hardst nodig hebt. Het invullen van specifieke kennisniches wordt een stuk eenvoudiger omdat je geen nieuwe IT’ers hoeft te zoeken, rekruteren of onboarden als je op zoek bent naar specifieke vaardigheden.

Altijd een IT’er beschikbaar
Als je jouw IT uitbesteedt, is er altijd een IT’er beschikbaar als een collega tijdens het werk ergens tegenaan loopt. Denk bijvoorbeeld aan een applicatie die niet benaderbaar is, performance problemen, gedoe met wachtwoorden of vertraging bij het laden van sites en applicaties of versturen van bestanden. Daarnaast hoef je minder te investeren in trainingen om medewerkers met nieuwe technologieën te laten werken. Jouw IT-partner zorgt voor een IT-omgeving die ‘gewoon goed werkt’ en medewerkers in staat stelt om hun kerntaken probleemloos uit te voeren.

IT uitbesteden helpt medewerkers om zich te focussen op kerntaken die meerwaarde toevoegen aan je organisatie

Altijd ondersteuning
Je eigen medewerkers kunnen altijd een keer ziek zijn en hebben natuurlijk af en toe vakantie. Bovendien zijn ze ook op werkdagen niet 24 uur per dag beschikbaar. Door je IT uit te besteden aan een gespecialiseerde partij, ben je altijd verzekerd van expertise en support als zich een IT-probleem voordoet.

Altijd up-to-date
Nieuwe ontwikkelingen gaan zo snel binnen de IT-wereld dat ze zonder specialistische kennis amper bij te houden zijn. De specialisten binnen dit vakgebied investeren veel tijd en geld in de training van hun personeel. IT is hun core business, waardoor het voor deze ondernemingen makkelijker is om op IT-gebied doorlopend up-to-date te blijven. Ze houden alle ontwikkelingen in IT-land bij en laten jou profiteren van de nieuwste innovaties en trends.

Geen kennisverlies
Is de IT-kennis binnen jouw organisatie vooral geconcentreerd bij een of enkele personen? Dan ben je kwetsbaar. Als een specialist de organisatie verlaat, neemt hij of zij ook alle waardevolle IT-kennis mee en blijft er een informatielacune achter. Als je jouw IT uitbesteedt, heb je dit probleem niet.

Controle over kosten
Door je IT uit te besteden aan een betrouwbare partner, heb je meer invloed op en controle over je IT-kosten. Je krijgt een brede waaier aan diensten tegen een voorspelbare prijs, terwijl je medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het blussen van IT-brandjes die afleiden van hun normale werk.

Rapportages
Omdat een IT-partner gebruikmaakt van de juiste software, kun je eenvoudig heldere rapportages maken. Deze geven inzicht in de vragen en problemen waar medewerkers mee kampen.

Nadelen en aandachtspunten bij het uitbesteden

Toch zijn er ook een aantal aandachtspunten die zich kunnen ontwikkelen tot nadelen als je jouw IT uitbesteedt aan een externe partner. We zetten de belangrijkste punten kort voor je op een rij.

Investering
Bij het uitbesteden van je IT krijg je ook te maken met de bijbehorende investering. Deze kan ofwel eenmalig zijn of periodiek terugkomen, bijvoorbeeld maandelijks. Afhankelijk van het soort diensten dat je uitbesteedt, kunnen deze investeringen ook fluctueren. In dit geval zijn je kosten minder voorspelbaar. In elk geval waren deze kosten eerder niet zichtbaar, want die zaten verwerkt  in het salaris van een medewerker.

Afhankelijkheid
Werken met externe partners brengt altijd een zekere mate van afhankelijkheid met zich mee. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken en deze vast te leggen in een Service Level Agreement. Ook het sluiten van een wettelijk verplichte verwerkersovereenkomst is belangrijk. Probeer ook te kiezen voor een partner die op het gebied van technologie flexibel en onafhankelijk is, bijvoorbeeld omdat hij werkt met meerdere cloudproviders en technologiestacks. Zo verklein je de kans op een vendor lock-in.

Maak goede afspraken met je IT-partner en leg deze vast in een Service Level Agreement

Exitstrategie
Je IT uitbesteden gaat normaliter gepaard met een langetermijnsamenwerking. Toch kan het altijd gebeuren dat de samenwerking niet naar wens verloopt of dat jullie wegen zich om andere redenen scheiden. Besteed daarom ook aandacht aan een goede exitstrategie, zodat je niet ongewild ‘vast komt te zitten’ aan een outsourcingspartner.

Werktijden
Wellicht hanteren jij en je outsourcingspartner verschillende werktijden. In het geval van een buitenlandse IT-partner kan er bovendien sprake zijn van verschillende tijdzones. Zorg er daarom voor dat je IT-partner in noodgevallen ook altijd buiten kantooruren bereikbaar is.

Scope van de samenwerking
Breng de scope van de samenwerking goed in beeld. Welke IT-taken en -processen ga je uitbesteden en welke blijf je zelf voor je rekening nemen? Wees ook duidelijk richting jouw medewerkers over het hoe en waarom van de outsourcing. Wat is de impact en wat betekent het voor hun dagelijkse werkzaamheden?

Over CompSolution
Zoals je ziet kan het uitbesteden van IT je veel voordelen opleveren. De potentiële nadelen zijn meestal goed te ondervangen door een goede outsourcingstrategie te formuleren en voldoende tijd en aandacht te besteden aan het vinden van de ideale match.

CompSolution fungeert als één aanspreekpunt voor jouw complete IT-behoefte en heeft precies de juiste omvang om klanten goede support te bieden en tegelijkertijd snel te schakelen. Een team van specialisten denkt graag mee over jouw situatie en is altijd op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen in IT-land.

Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? En wil je meer weten over onze diensten? Bel dan gerust naar 0182-709 709 of stuur een mailtje naar info@compsolution.nl voor een kennismaking.